Fórum Citroeny.cz • Zobrazit téma - lehká polemika k utahování disků
Právě je sob 23. lis 2024 7:39:24

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: lehká polemika k utahování disků
PříspěvekNapsal: pon 16. lis 2015 19:34:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Nedávno jsem zhlédl dvoudílné video na autotečkacz (kvůli možné reklamě bez odkazu), kde pan Vaculík (jeho ER je stále kouzelné), popisuje jak nedělat a následně jak by se měla dělat výměna kol.
Potud nic moc zásadního. V druhém dílu videa ale zazněl několikrát údaj 120NM, kterým by se měla utahovat kola. Jako modelový vůz sloužil nějaký VW, což bude (?) minimální rozdíl...
Tak mě napadlo, že si vezmu momenťák a jelikož jsem dnes osazoval zimní pneu, otestoval jsem to. Letní disky byly utažené z fabriky, takže "tak jak mají být". Nasadil jsem klíč nastavený na 120 a při pokusu o dotažení ihned cvakal. Snažil jsem se zjistit, kdy už to půjde o trochu víc utáhnout a dle mého se to povedlo až tak na 140NM. Nová kola jsem utáhl 125NM a s pocitem poctivé práce umyl a uklidil leťáky.
Gro věci tkví v tom, že mě konečně došlo, proč výrobce vozu dodává k autu mnohdy až směšně malé klíče na disky, kterýma to prostě někdy nejde povolit, protože ta hovada (bez urážky, ale kdo to dělal večer na silnici oním "mini" klíčem- ví) v pneuservisu to utáhla právě oním pneu utahovákem. Ano můžeme si koupit teleskop na kola, nebo jiný klíč, který má větší páku a s ním to půjde, ale i tak musíme zabrat, a co když ve voze bude jen žena, která kolo vyměnit zvládne, jen ho prostě nepovolí, což je základ.
Při vzpomínce na namazaný a dorvaný šrouby na starém voze jsem se musel pousmát, při porovnání sil, které jsou potřeba k povolení.

Jaký na to máte názor, zkušenosti...

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16. lis 2015 19:38:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 17. říj 2009 16:11:08
Příspěvky: 7381
Bydliště: Kolín
utahuju na cit - origo klicem pri moji vaze 100 Kg na tklic stoupnu a lehce poskocim :oops:

_________________
bejvávalo: C4 1.6 HDi 66kw > C4 1.4i > Felicia 1.3 GLXi > Saxo 1.0i > Saxo 1.4i > Evasion 2.0i

současnost: Cecilka C4 1.6 HDi 80kW FAP - auto pro zenu hracka pro chlapa


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16. lis 2015 20:06:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Mě překvapilo, jak malý pohyb po kružnici vykoná šroub, při zvýšení dotahovací síly o 10Nm.
Takže při 100kilech a poskočení se dostaneš hodně "daleko".

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16. lis 2015 21:28:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 11:17:48
Příspěvky: 1092
Bydliště: Velké Hamry
Havlicek.Lukas píše:
utahuju na cit - origo klicem pri moji vaze 100 Kg na tklic stoupnu a lehce poskocim :oops:

Tak tohle není moc dobrý vtip. Co když to po tobě bude někdo opakovat? Těch 120NM by byla síla na půlmetrový páce snad padesát kilo, možná i míň. Když si tam poskočí metráček, je to o něco víc. Asi tak 5x. :lol:

_________________
C5 II Break Exclusive 2.2HDi 128kW / Biturbo / navi / 2007 / Neskutečně pohodlná kára...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16. lis 2015 22:39:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Šrouby na starém autě jsem naposledy povoloval cca 70 cm teleskopem. Když uvážím svoji hmotnost a sílu, nechci ani domýšlet, kam bych se dostal s NM. Klíč na kola v novém autě se vejde do 30cm.
Kam se ten rozdíl asi schová? Ty náboje, respektive závity, musí vydržet opravdu dost. Tady soudruzi chybu neudělali.

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 17. lis 2015 7:07:50 
Offline

Registrován: ned 12. úno 2012 16:16:37
Příspěvky: 1352
Bydliště: Frýdecko-Místecko
Plechova kola davam 105 a hlinikova 110max. Vice ne. Kolo se nepovoli a za 1/2 roku vim, ze kolo povolim.

_________________
C4 Grand Picasso, r. 2017, 2,0BlueHDi 16V 110kw, Selection, 6st manuál ;)
Peugeot 308, r. 2010, 1,6HDI 8V 82kw, 6st manuál ;)
C4 Grand Picasso, r. 2008, 1,6HDI 16V 80kw, Exclusive, 5st manuál ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 17. lis 2015 10:24:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Ještě je možnost- a podle mě to bude ono, že ty závity v náboji mají vypočtenou hodnotu toho co vydrží právě na ty pneuutahováky, protože jinak by stržených šroubů na kola byly tisíce (a pokud šroub namažu, utáhnu ho ještě víc) a co já vím, všechny pneuservisy to s nima dělají, tak potom ty hodnoty NM (kolem těch 120) má nastaveny výrobce vozu, právě v souvislosti s velikostí a silou, kterou "v pohodě" vytvoříme originál klíčem.

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 17. lis 2015 20:58:30 
Offline

Registrován: úte 03. lis 2009 9:22:51
Příspěvky: 207
Nevím jestli to video který jsi shlédnul je stejné jako jsem viděl já. To moje bylo z nějakého značkového servisu VW koncernu. Kde vysvětlovali co se má dělat co se dělat nemá. V první řadě je přímo zakázáno utahovat pneuutahovačkou kola. Ať plechy nebo hliníky. A proč? Protože utahovačka našroubuje šroub i přes závit ono to bude držet ale jen do příštího sundavaní kola. Taky tam mluvili cosi o tom že šrouby musí být suché, a plocha kde se dotýká ráfek náboje že má být taky suchý max. očištěný. Asi každý kdo se kolem aut trochu motá má svůj styl jak utahuje kola a svému stylu věří a bude to dělat i dál.
Já osobně kola utahuju momenťákem na 125NM od té doby co brácha poprvé přivezl auto s hliníkovýma kolama do té doby mi stačil obyčejný klíč. Po každém namontování kol objedu blok a utahované kolo(a) přetáhnu ještě jednou. mám to vyzkoušené že těch 125NM dokáže ženská povolit i kdyby si měla pomoct přišlápnutím na klíč. Náboj stříkám měděnou pastou ve spreji a šroub umažu trochu vazelínou. Dělám to tak od jakživa časem jsem to tedy modifikoval. Ale nikdy jsem ani na náklaďáku kolo neutahoval tak že bych na klíč šlapal. Když jsem začínal jezdit tak mě první parťák ukázal jak moc se na Trambusu nebo Tatře má utahovat kolový šroub a když skončil s ukázkou tak řekl takhle jinak ne pokud to uděláš jinak (vemeš delší trubku nebo šlápneš na trubku tak to přetáhneš a natáhneš šroub) tak si budeš všechny šrouby měnit sám. Na náklaďáku jsem měl originální trhák a k němu cca 75 cm dlouhou trubku a stačilo to.
Když náhodou jedu do pneuservisu tak už když zadávám práci přejímacímu technikovy tak upozorňuju že nechci aby šrouby utahovali utahovačkou a nikdo s tím nemá problém.

_________________
Peugeot 807 2 hdi 100 kw šesti forf FAP

Bylo :Berlingo 2.0 Hdi r.v. 2000 malej stěhovák
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18. lis 2015 9:29:05 
Offline

Registrován: ned 12. úno 2012 16:16:37
Příspěvky: 1352
Bydliště: Frýdecko-Místecko
Jeste doplnim, taky mazu srouby, ale jen zavit. Sedlo sroubu nechavam suche a stejne jako Vena, mazu naboj kola. Tam to nemuze nicemu vadit a za pul roku nebude kolo prirezle k naboji.

_________________
C4 Grand Picasso, r. 2017, 2,0BlueHDi 16V 110kw, Selection, 6st manuál ;)
Peugeot 308, r. 2010, 1,6HDI 8V 82kw, 6st manuál ;)
C4 Grand Picasso, r. 2008, 1,6HDI 16V 80kw, Exclusive, 5st manuál ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27. lis 2015 19:27:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Žena dnes volala- rozsvítila se mi tady červená kontrolka- vykřičník, co to je a co s tím? Byla kousek od značkového servisu, takže jsem ji doporučil návštěvu. UKázalo se, že je to kontolka výstrahy a s ní se rozžala kontolka tlaku v pneu. O.K. ale zimní pneu (bez snímačů) mám už cca 350 Km. Nechápu, co tu výstrahu spustilo a že až s takovou prodlevou. Čekal jsem, že ihned po výměně kol se to projeví.
No, ale to proč to píšu sem, je to, že technik si všiml šroubů na kolech a "velmi se podivil", čím máme na autě přidělané disky.
Dle jeho vyjádření (tlumočené manželkou) se tyhle šrouby (originál dodané) používají na alu disky a lze je použít na dojezdové kolo, ale nikoliv na klasické plecháče. Takže odjížděla se 16 šrouby za 576Kč. Samozřejmě jsem ženu zaúkoloval, ať zjistí, jakým momentem utáhli kola, tak údajně 110Nm. Doma jsem to testnul a bylo to 105Nm, ale to může být rozdíl přesnosti klíče.
Takže jsme o několik stovek lehčí, ale zase máme krásně stříbrný šrouby a do výměny pneu, bude svítit výstraha s kontrolkou pneu.
A to se vyplatí....

edit- Napsal jsem na citroen ČR, jak to teda s těma šroubama je. Odpověď vyzněla, že je lze použít, ale po doplnění "faktů jak to vlastně bylo"- viz výše, trochu otočili s tím, že pokud se použijou na plecháče, zkrátí se "účinná plocha závitu" a nedrží to tak dobře.

edit 2- letos (2016) se kontrolka rozsvítila týden po přezutí auta, po cca 150Km. Asi se to v loni zahřálo...
edit 3- Na garančce jsem se ptal a hodnota 110Nm na utažení disků je platná jak pro plechy, tak pro alu kola.
edit 4 - Po přezutí na zimní se v r 2017 komtrolka rozžala po 5 dnech a 170 Km, což -+ odpovídá r 2016.

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Naposledy upravil Relaxcz dne pon 30. říj 2017 7:59:52, celkově upraveno 8

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27. lis 2015 19:37:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 17. říj 2009 16:11:08
Příspěvky: 7381
Bydliště: Kolín
a co kontrola tlaku v pneu??
nemaj nahoudu tyhle auta uz neprime sledovani ??

_________________
bejvávalo: C4 1.6 HDi 66kw > C4 1.4i > Felicia 1.3 GLXi > Saxo 1.0i > Saxo 1.4i > Evasion 2.0i

současnost: Cecilka C4 1.6 HDi 80kW FAP - auto pro zenu hracka pro chlapa


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27. lis 2015 19:50:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Příloha:
snimactlaku.JPG
snimactlaku.JPG [ 40.8 KiB | Zobrazeno 26237 krát ]

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27. lis 2015 19:52:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 17. říj 2009 16:11:08
Příspěvky: 7381
Bydliště: Kolín
nemaj :lol:

_________________
bejvávalo: C4 1.6 HDi 66kw > C4 1.4i > Felicia 1.3 GLXi > Saxo 1.0i > Saxo 1.4i > Evasion 2.0i

současnost: Cecilka C4 1.6 HDi 80kW FAP - auto pro zenu hracka pro chlapa


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27. lis 2015 20:03:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Po 350 Km bez snímačů a varovné kontrolky, je to možná telepatický přenos údajů o tlaku.

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 17. pro 2015 18:43:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 18. říj 2009 12:43:43
Příspěvky: 355
Bydliště: 471 27
Zjistil jsem, že pokud bych s kolama bez snímačů jel na tk, bude to B závada a tk na max 30 dnů. Pokud je systém na autě namontován, což je na autech vyrobených od 11/2014 povinné, musí ho stk kontrolovat a nepřítomnost snímačů, či nefunkčnost, je problém. Ti, kteří mají kontrolu tlaku pneu řešenou nepřímo, jsou v pohodě. Životnost snímačů je cca 5 let, pak dojde baterka a mění se snímač.

_________________
BERLINGO (B9) 2015- 1.6 BlueHDi 88kw E6 (DV6FC) 6kvalt MCE
BYLO- Berlingo (M59) 2006- 1.6/16v 80kW- ještě bez ABS


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz