Fórum Citroeny.cz • Zobrazit téma - Inteligentní nabíjení, baterka a Stop&Start
Právě je pát 29. bře 2024 16:55:04

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 14. kvě 2020 7:36:55 
Offline

Registrován: ned 11. úno 2018 17:08:58
Příspěvky: 6
Zdravím,
máme 1.6HDI 85 kW 2014 a už asi 3 měsíce nefunguje Stop&Start. Což je celkem příjemná závada. Na vině je původní baterka, v servisu ji změřili, úroveň nabití 85%, kondice baterie 17%. Co jsem koukal do diagnostiky, tak opravdu je tam hláška o slabé baterii. Jenže auto startuje na cvrnknutí i několikrát denně i při poskakování po městě a tak se mi příčí ji měnit, když může ještě třeba rok sloužit. Auto jezdí každý pracovní den cca 30-40 km + občas něco po městě. Vím, že může přijít náhlá smrt v momentě kdy se to bude nejméně hodit, ale můj dotaz je, jestli opravdu baterku vyměnit a nebo s ní jezdit až do její smrti. Nevím jestli to nemůže mít špatný vliv na něco jiného. Samozřejmě pokud by se startování začalo zhoršovat, tak bych ji vyměnil, ale při stávajícím stavu necítím potřebu.

Můj druhý dotaz je na inteligentní nabíjení. Teď pravidelně měřím napětí za jízdy, ale zřejmě proto že je baterka ve špatné kondici je v zapalovači pořád 14,7V v jakémkoliv režimu jízdy. Má i naše auto inteligentní nabíjení? Našel jsem toto téma (http://www.forum.citroeny.cz/viewtopic.php?p=69929#p69929) kde je návod jak jej vypnout, byť se jedná o Berlingo. Má s tím někdo zkušenost? Když už bych dával novou baterii, rád bych tu hovadinu (čti inteligentní nabíjení) deaktivoval. Nevidím v něm žádný přínos. Pak by asi šla použít i klasická zaplavená baterie a ne nutně AGM. Ale fakt bych rád slyšel od někoho jeho zkušenosti.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2020 11:06:04 
Offline

Registrován: pon 22. srp 2016 13:14:47
Příspěvky: 125
K tej baterke. Start-stop mi nefunguje niekedy sa nechce na prvý krát otvoriť auto. Dal som ju v servise zmerať, povedali, že ju treba nabiť. Potiaľ je to ok - horšie je, že potom sa to začne nabaľovať, momentálne mi bez dobitia baterky nefunguje klíma a pri jazde na diaľnici mi vypína tempomat.

_________________
Citroen Grand C4 Picasso II 1.6 eHDi 115 Best Collection 6M 2015
Bolo: Toyota Corolla Combi 1,4 VVTi 5M 2006


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2020 14:17:27 
Offline

Registrován: čtv 02. led 2014 20:26:02
Příspěvky: 15
Rozhodně vyměnit, protože akumulátor je u tohohle auta klíčový jako u všech nových. To není traktor. Startstop si nech deaktivovta pokud ti vadí. Není to vůbec problém. Pár minut práce.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2020 14:41:01 
Offline

Registrován: stř 27. zář 2017 10:13:42
Příspěvky: 477
Citace:
...auto startuje na cvrnknutí i několikrát denně...


ke startovani se pouziva ten kondenzator a revers alternator, takze by s tim spatna baterka nemusela mit az zase tak moc spolenyho, nebo?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2020 22:02:07 
Offline

Registrován: ned 11. úno 2018 17:08:58
Příspěvky: 6
O víkendu jsem nahodil novou baterku a auto asi po 3 jízdě zase začalo provozovat Stop&Start, takže si evidentně osahalo baterku a poznalo že je v pořádku.

A hned jsem deaktivoval Stop&Start, protože v tom nevidím žádnou přidanou hodnotu.

Co jsem sledoval napětí v zásuvce za jízdy, tak většinou se drží na 13,8 V, pouze při brzdění motorem vystoupá na 14,1V. Je teda fakt, že jsem to zkoušel v noci se světly. Budu muset udělat víc měření v různých režimech. Pokud by ale napětí za jízdy neklesalo pod 13,8V, neviděl bych v tom asi problém, jak jsem si myslel. Bál jsem se že napětí klesá až k 12V, to by mi docela vadilo - nechat ničit novou, ne úplně levnou baterku.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 16. čer 2020 12:24:40 
Offline

Registrován: stř 27. zář 2017 10:13:42
Příspěvky: 477
system "inteligentniho" nabijeni by prave teoreticky mel baterku udrzovat ve spravnem modu, respektive ji nabijet ne maximalnimi proudy, neprebijet ji a pokud neni nutne, tak ji udrzovat tesne pod hranici dobijeni, ktere baterku nejvic nici... ze je realita jina, to uz je trochu problem (tohle funguje pri delsich jizdach, ale dost problem je to pri "poskakovani po meste"); S&S by (alespon to takto tvrdili u 1,6bHDi 88kW) melo brat energii ne z baterie, ale prave z toho kapacitoru (kondenzatoru), takze primo by to na baterii nemelo mit uplne vliv, nebo alespon ne takovy, jako bezna auta s S&S


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 16. čer 2020 14:33:47 
Offline

Registrován: pon 22. srp 2016 13:14:47
Příspěvky: 125
Ja niekde fotonávod alebo video, ako vymeniť baterku? V manuáli odporúčajú kontaktovať servis.

_________________
Citroen Grand C4 Picasso II 1.6 eHDi 115 Best Collection 6M 2015
Bolo: Toyota Corolla Combi 1,4 VVTi 5M 2006


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 16. čer 2020 22:12:47 
Offline

Registrován: ned 11. úno 2018 17:08:58
Příspěvky: 6
hepyno píše:
Ja niekde fotonávod alebo video, ako vymeniť baterku? V manuáli odporúčajú kontaktovať servis.


Mně pomohlo https://www.youtube.com/watch?v=UB7qs4syVAE&t=307s, měl jsem to o to jednodušší že před baterkou nemám tu řídící jednotku ale jenom kus plastu. Nebylo to složité, spíš ten přístup nic moc.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 16. čer 2020 22:19:48 
Offline

Registrován: ned 11. úno 2018 17:08:58
Příspěvky: 6
kubisz píše:
system "inteligentniho" nabijeni by prave teoreticky mel baterku udrzovat ve spravnem modu, respektive ji nabijet ne maximalnimi proudy, neprebijet ji a pokud neni nutne, tak ji udrzovat tesne pod hranici dobijeni, ktere baterku nejvic nici... ze je realita jina, to uz je trochu problem (tohle funguje pri delsich jizdach, ale dost problem je to pri "poskakovani po meste"); S&S by (alespon to takto tvrdili u 1,6bHDi 88kW) melo brat energii ne z baterie, ale prave z toho kapacitoru (kondenzatoru), takze primo by to na baterii nemelo mit uplne vliv, nebo alespon ne takovy, jako bezna auta s S&S

Uvidíme jak se to bude k baterce chovat dál. Zatím nebudu nic měnit, kromě té deaktivace S&S. O kondenzátoru vím, ale stejně dochází ke zbytečnému namáhání baterky - v momentě kdy se motor zastaví musí baterka napájet elektrikou všechny spotřebiče a těch není v takovém autě zrovna málo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 16. čer 2020 22:38:40 
Offline

Registrován: pon 22. srp 2016 13:14:47
Příspěvky: 125
kerpof píše:
Mně pomohlo https://www.youtube.com/watch?v=UB7qs4syVAE&t=307s, měl jsem to o to jednodušší že před baterkou nemám tu řídící jednotku ale jenom kus plastu. Nebylo to složité, spíš ten přístup nic moc.

Vďaka, presne toto som potreboval vidieť, radšej to nechám na servis :)

_________________
Citroen Grand C4 Picasso II 1.6 eHDi 115 Best Collection 6M 2015
Bolo: Toyota Corolla Combi 1,4 VVTi 5M 2006


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 17. čer 2020 9:27:33 
Offline

Registrován: stř 27. zář 2017 10:13:42
Příspěvky: 477
kerpof píše:
...Zatím nebudu nic měnit, kromě té deaktivace S&S. O kondenzátoru vím, ale stejně dochází ke zbytečnému namáhání baterky - v momentě kdy se motor zastaví musí baterka napájet elektrikou všechny spotřebiče a těch není v takovém autě zrovna málo.


to jo, zatim sem nevidel auto, kde by se pri vypnutym motoru i jen radio vypinalo tak rychle s informaci o snaze setrit baterku ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 17. čer 2020 11:20:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 22. kvě 2018 12:16:47
Příspěvky: 187
Bydliště: Praha
Deaktivoval S&S jako natvrdo pořád? Už je na to nějaká finta? Nebo se furt musí vypínat po nastartování?

_________________
Citroen C4 Grand Picasso II Business Plus 2015, 2.0 BlueHDI 110kW + automat - pohodový koráb
Mitsubishi Colt 2006, 1,3 MPi 70kW + manuál - stíhačka do města


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08. črc 2020 15:59:09 
Offline

Registrován: ned 11. úno 2018 17:08:58
Příspěvky: 6
Tak jsem při cestě na dovolenou a zpátky (cca 2000 km) lehce pozoroval jak auto dobíjí s novou baterkou. Měřil jsem to takovým tím levným voltmetrem do zapalovače, takže je to zkreslené jak přesností měřidla, tak i místem měření (zásuvka v kastlíku). Jeli jsme přes den, takže pouze s denním svícením a se zapnutou klimatizací. Koukal jsem na voltmetr víceméně namátkově, nicméně se to celou cestu chovalo úplně stejně a to i v dlouhých tunelech kde již auto zapnulo světla. Stop&Start mám již trvale deaktivovaný.

Po nastartování auto dobíjí na 14,4V při jízdě i na volnobněh, po ujetí několika km - asi po zahřátí motoru - sníží napětí při záběru nebo volnoběhu na 13,5V. Při brzdění motorem napětí vyskočí na 14,7V. Dá se tedy říct, že napětí na baterce se pohybuje mezi 13,5V a 14,7V, což z mého pohledu není tak špatně jak jsem si myslel. Měl jsem strach že to baterku bude ždímat až k 12V, a při brždění přebíjet přes 15V, ale nejnižší napětí 13,5V je v podstatě udržovací nabíjení které by baterku nemělo moc namáhat a nejvyšší napětí 14,7V není pro AGM nic hrozného. Chtělo by to samozřejmě měřit přímo na baterce, ale to až někdy příště. Samozřejmě, jak se to bude chovat dál při běžném ježdění do práce a skákání po městě ukáže až čas.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 15. črc 2020 12:23:27 
Offline

Registrován: pon 01. říj 2018 21:20:36
Příspěvky: 104
Bydliště: Praha
Jen pro upřesnění, než se tu zamotáte do nějakých divokostí:

1. měřit "v zásuvce nějakým měřákem" není moc přesné, tyto zásuvkové měřáky mají chybovost klidně i 0,5V. Dále dochází i k poklesu napětí a ztrátám od baterie směrem k zásuvce. Z tohoto důvodu je lepší měřit přím na baterce, což při jízdě můžete pouze pomocí "udělátka" nebo využít řídící jednotu motoru - a k tomu soft, ja mám FAP v telefonu...

2. auto má celkem 3 baterie.
Jedna je pro nouzové volání - asi z nás někdo nevyužil
Druhá je klasická AGM, kterou neradi, ale musíme čas od času měnit.
Třetí - je to ten vysokonapěťový kondenzátor

3. Inteligentní dobíjení = snižování emisí CO2
Pod tímto bych spíš viděl jen lepší řízení buzení alternátoru pro výrobu elektriky v autě, aby nedocházelo k přebíjení baterie a zbytečnému zatěžování motoru a tím pádem k zvyšování spotřeby. Musíte se na to dívat tak, že při homologaci jde o každý ušetřený gram paliva.

Hlavní baterie se používá na startování motoru.
Kondenzátor kryje spotřebu elektriky při vypnutém motoru a pro nastartování pomocí S&S - důležité pro funkci S&S je stav jeho nabití, pokud je pokud určitý limit (asi 80%, mě to dokonce kleslo na 60%) na přístrojovce bude zeleně blikat ECO a motor se nevypne.

Inteligentní dobíjení směřuje tok energie kam je třeba - v prvé řadě se snaží dobít hlavní baterii tak, aby byla plně nabytá. Pokud její kondice není v pořádku, tak se ji snaží dobít a nenabíjí kondenzátor a proto není aktivní S&S - u lidí, kteří mají starší baterii (cca 4 - 5 let). Pokud je hlavní baterie OK, tak z přebytků nabíjí kondenzátor.

Pokud napětí na kondenzátoru klesne pod nějakou hranici, tak pokud jen zapnete klíčky aby šlo rádio, auto vyhodnotí že má málo energie a přejde do ekonomického módu a samo se vypne - určitě se Vám to stalo.

Důvody jsou jednoduché, stačí když odemknete auto a určitě slyšíte různé zvuky - pištění, hrčení. To se jen auto připravuje na odjezd, protože se spustí např: čerpadlo paliva, čerpadlo AdBlue, oklep EGR ventilu a jiné periférie. A to je taky důvod, proč při nižší kvalitě hlavní baterie a nižšímu stavu nabití kondenzátoru nefunguje S&S, neboť při odchodu z auta se musí auto "uspat" (odčerpat AdBlue zpět do nádrže, očistit EGR a jiné)

Toto auto (a nejen toto, ale i ostatní "moderní" auta) má i při uzamčení spotřebu asi 0,2 A, která se bere z toho kondenzátoru.

Nakonec přikládám par snímků z FAP aplikace jak se to chová u mě v autě a při kontrole dat za posledních 2000 km, mi napětí na baterce nepřekročilo 14,47 V (rozmezí bylo mezi 14,13 - 14,47 V)


Přílohy:
Poznámka: Otevřené dveře - vnitřní osvětlení
Rozsvícené potkávací světla

01_otevrene_auto.jpg
01_otevrene_auto.jpg [ 148.41 KiB | Zobrazeno 18758 krát ]
Poznámka: Zapnutí všech elektrických spotřebičů
02_zapnute_zapalovani.jpg
02_zapnute_zapalovani.jpg [ 147.26 KiB | Zobrazeno 18758 krát ]
Poznámka: Nestihl jsem, ale na začátku bylo zatížení alternátoru 54 %
03_volnobeh.jpg
03_volnobeh.jpg [ 154.48 KiB | Zobrazeno 18758 krát ]
04_2000_otmin.jpg
04_2000_otmin.jpg [ 151.53 KiB | Zobrazeno 18758 krát ]

_________________
C4 GP 2 Exclusive, Cervena metaliza, 2.0 Blue HDi 100 kW, manual, r.v. 07/2014
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19. črc 2020 19:01:58 
Offline

Registrován: ned 11. úno 2018 17:08:58
Příspěvky: 6
Tak že ten měřák do autozásuvky není ideální vím, taky netvrdím že je to nějak přesné. Nicméně od řídící jednotky nebo od multimetru na baterii se liší do cca +-0,3V, takže beru jeho přesnost i přesnost měřícího bodu jako dostatečnou. Primárně mi šlo o to zjistit jak se chová auto k nové a plně nabité baterii, čekal jsem že to bude větší "maso", že jí bude ždímat k 12V a podobná zvěrstva. Což se naštěstí neděje.

Apku zkusím, zatím se v tom hrabu spíš diagnostikou, ale něco do mobilu by nebylo k zahození.

Jen pro upřesnění - bod č.2 - asi to bude spíš vysokokapacitní kondenzátor, než vysokonapěťový...?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz