Fórum Citroeny.cz http://forum.citroeny.cz/forum/ |
|
Výměna tlumičů - přední http://forum.citroeny.cz/forum/viewtopic.php?f=65&t=2918 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | picasso [ pon 07. bře 2011 23:45:30 ] |
Předmět příspěvku: | Výměna tlumičů - přední |
Zdravím, moje Picasso má najeto 320.000 km tak už je na čase vyměnit tlumiče pérování. Provedl jsem toto svépomocí, zde je návod jak na to u předních tlumičů: 1. otevřeme motorový prostor (páčka uvnitř kabiny) 2. povolíme šrouby předních kol (2 x 4 šroub), ale tyto zatím nevyšroubujeme 3. otevřeme kapotu motoru, sejmeme plastové kryty ramínek stěračů a klíčem č.16 vyšroubujeme matice stěračů. Přivřeme kapotu motoru a stěrače sejmeme. Já jsem je sejmul z tisícihranu tak, že jsem rameno zvedal a pomalu s ním kroutil a po několikátem zvednutí samo odskočilo. 4. Opět otevřeme kapotu motoru a otočíme třemi pastovými zátkami o 90° a sejmeme plastový kryt u předního skla. Tento kryt převrátíme a položíme na motor. Pozor na tomto krytu je připevněná hadička ostřikovačů skla, tak si ji neutrhněte. 5. auto zvedneme zvedákem na jedné straně (stejně jako když píchneme) a demontujeme jedno přední kolo. Auto si podložíme a zajistíme proti pádu, já použil demontovanou pneumatiku, kterou jsem podložil pod práh vozu a vůz na tuto pneu opatrně spustil 6. vyšroubujeme matici a šroub který nám drží tlumič v těhlici kola (klíč 17). 7. odšroubujeme čep kloubu kosti stabilizátoru na tlumiči (otevřený klíč, nebo očkový klíč č.17 a buď torx 35, nebo inbus 6) Torx u originálních kostí nebo inbus v náhradách kosti nám poslouží k přidržení čepu kloubu v případě že se nám protáčí a mi nemůžeme matici vyšroubovat 8. k vytažení tlumiče z těhlice si pomůžeme tím, že roztáhneme objímku která obepíná tlumič. Já jsem použit majzlík, který jsem narazil do mezery prstýnku a tím jsem tento roztáhnul. 9. nyní jsem pořádně dupnul (nebo bouchnul kladívkem do těhlice) do ramene kola a tlumič vyklouznul z objímky těhlice 10.v prostoru stěračů si prohlédneme uložení tlumiče v autě. Důležitý je čep uložení a směr výběžku horního uložení. Můžeme si pomoci křídou, kde si označíme vše potřebné. Poté pomocí dlouhého prodloužení ráčny a kloubu a klíče č.13 vyšroubuje 3x šroub M8 držící tlumič v prostoru stěračů. 11. tlumič opatrně vyjmeme. TLUMIČ MÁME VENKU A TEĎ JEHO ROZEBRÁNÍ 1. tlumič si upneme do svěráku (není to nutné, ale doporučuji) 2. pomocí stahováku stlačíme pružinu. Pozor bez stahováku (2 nebo 3 ks) se to nedá. POZOR drátem to nesvážete a takové pokusy můžou znamenat těžký úraz. POZOR a ještě jednou POZOR a ještě jednou POZOR. 3. sejmeme plastovou krytku závitu u horní matice tlumiče. Pomocí imbusového klíče č.6 a otevřeného očkového klíče č.22 vyšroubujeme horní matici tlumiče. 4. sejmeme horní uložení tlumiče a pružinu. V této chvíli máme možnost vyměnit patní ložisko tlumiče. 5. pružinu, kryt pístu tlumiče , 2x podložka, misku, horní držák pružiny, patní ložisko a horní uložení tlumiče nasadíme na nový tlumič v obráceném pořadí. Našroubujeme a dotáhneme matici a opatrně povolíme stahováky pružina a tuto řádně usadíme. Nasadíme pastovou krytku chránící závit tlumiče. To je snadné, mě to šlo u jednoho tlumiče v pohodě u druhého jsem nemohl aretovat pomocí imbusového klíče píst tlumiče a tento se neustále protáčel (imbusový klíč se protáčel). Proto jsem postupoval takto. Staženou pružinu jsem spodním ukončením pružiny (začátek pružiny) vyháknul z misky tlumiče. Povolil jsem stahováky pružiny a pružinu jsem otáčením "vyšrouboval z tlumiče. Poté jsem vzal flexu a píst tlumiče jsem uříznul u těla tlumiče. Poté jsem z pístu sejmul ochranný kryt a pento píst jsem upnul do svěráku. Musel jsem použít smirkový papír, protože píst je hladký a tento se mi neustále ve svěráku protáčel. Poté se mi podařilo vyšroubovat matici tlumiče a sejmout horní uložení. Ten, kdo již dával náhradu horního ložiska může toto promazat (u náhrady lze víčko ložiska vypáčit a elementy ložiska promazat. U originálu to nelze, protože toto ložisko je nerozebíratelné). Zpětná montáž tlumiče: 1. tlumič máme sestavený, a strčíme ho na původní místo tak, aby vodící trn horního uložení byl ve stejné díře jako před demontáží - jinak nelze našroubovat šrouby 2. Našroubujeme 3x šroub tlumiče v prostoru stěračů - tyto šrouby zatím nedotahujeme, jen našroubujeme na pár závitů 3. šlápnemena rameno kola (těhlici)tlumič navléjneme do objímky těhlice 4. tlumič má v zadní spodní části tři návarky, které vymezují výškovou polohu a natočení tlumiče, Prostřední, delší návarek, musí být v mezeře prstýnku těhlice 5. pomocí např. heveru, nebo jinak přizvedneme rameno kola tak, aby tlumič v těhlici zapadnul na své místo (výškově) 6. vrazíme zpět šroub prstýnku těhlice a našroubujeme matici a řádně dotáneme (na krev) 7. přišroubujeme kost stabilizátoru k tlumiči 8. Dotáhneme 3x šroub tlumiče v prostoru stěračů 9. zvedeneme opět auto a nasadíme kolo 10. nasadíme plast u stěračů a nasadíme stěrače. A máme vyměněno, pokud budeme měnit i na druhé straně bod 10 přeskočíme a začneme v bodem 5 z první části návodu. Poznámka na konec - Oba dva tlumiče byly funkční i po 320000km, když jsem je zmáčknul, sami se vrátily. Při povolování matic jsem nejprve pomocí ocelového kartáče očistil konce šroubů a tyto jsem promazal. Při vracení šroubů a matic jsem vše důkladně promazal pomocí grafitové vazelíny - to doporučuji. Rovněž konec tlumiče jsem namazal před tím než jsem ho vložil do objímky těhlice. Doufám, že tímto návodem někomu ušetřím nějaké peníze a čas při výměně tlumičů. Čas potřebný k výměně tlumičů pokud jde všechno povolit cca 90 minut při jednom člověku. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |