Fórum Citroeny.cz
http://forum.citroeny.cz/forum/

lehká polemika k utahování disků
http://forum.citroeny.cz/forum/viewtopic.php?f=25&t=9477
Stránka 1 z 2

Autor:  Relaxcz [ pon 16. lis 2015 19:34:39 ]
Předmět příspěvku:  lehká polemika k utahování disků

Nedávno jsem zhlédl dvoudílné video na autotečkacz (kvůli možné reklamě bez odkazu), kde pan Vaculík (jeho ER je stále kouzelné), popisuje jak nedělat a následně jak by se měla dělat výměna kol.
Potud nic moc zásadního. V druhém dílu videa ale zazněl několikrát údaj 120NM, kterým by se měla utahovat kola. Jako modelový vůz sloužil nějaký VW, což bude (?) minimální rozdíl...
Tak mě napadlo, že si vezmu momenťák a jelikož jsem dnes osazoval zimní pneu, otestoval jsem to. Letní disky byly utažené z fabriky, takže "tak jak mají být". Nasadil jsem klíč nastavený na 120 a při pokusu o dotažení ihned cvakal. Snažil jsem se zjistit, kdy už to půjde o trochu víc utáhnout a dle mého se to povedlo až tak na 140NM. Nová kola jsem utáhl 125NM a s pocitem poctivé práce umyl a uklidil leťáky.
Gro věci tkví v tom, že mě konečně došlo, proč výrobce vozu dodává k autu mnohdy až směšně malé klíče na disky, kterýma to prostě někdy nejde povolit, protože ta hovada (bez urážky, ale kdo to dělal večer na silnici oním "mini" klíčem- ví) v pneuservisu to utáhla právě oním pneu utahovákem. Ano můžeme si koupit teleskop na kola, nebo jiný klíč, který má větší páku a s ním to půjde, ale i tak musíme zabrat, a co když ve voze bude jen žena, která kolo vyměnit zvládne, jen ho prostě nepovolí, což je základ.
Při vzpomínce na namazaný a dorvaný šrouby na starém voze jsem se musel pousmát, při porovnání sil, které jsou potřeba k povolení.

Jaký na to máte názor, zkušenosti...

Autor:  Havlicek.Lukas [ pon 16. lis 2015 19:38:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

utahuju na cit - origo klicem pri moji vaze 100 Kg na tklic stoupnu a lehce poskocim :oops:

Autor:  Relaxcz [ pon 16. lis 2015 20:06:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Mě překvapilo, jak malý pohyb po kružnici vykoná šroub, při zvýšení dotahovací síly o 10Nm.
Takže při 100kilech a poskočení se dostaneš hodně "daleko".

Autor:  Mikra [ pon 16. lis 2015 21:28:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Havlicek.Lukas píše:
utahuju na cit - origo klicem pri moji vaze 100 Kg na tklic stoupnu a lehce poskocim :oops:

Tak tohle není moc dobrý vtip. Co když to po tobě bude někdo opakovat? Těch 120NM by byla síla na půlmetrový páce snad padesát kilo, možná i míň. Když si tam poskočí metráček, je to o něco víc. Asi tak 5x. :lol:

Autor:  Relaxcz [ pon 16. lis 2015 22:39:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Šrouby na starém autě jsem naposledy povoloval cca 70 cm teleskopem. Když uvážím svoji hmotnost a sílu, nechci ani domýšlet, kam bych se dostal s NM. Klíč na kola v novém autě se vejde do 30cm.
Kam se ten rozdíl asi schová? Ty náboje, respektive závity, musí vydržet opravdu dost. Tady soudruzi chybu neudělali.

Autor:  HonzaC [ úte 17. lis 2015 7:07:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Plechova kola davam 105 a hlinikova 110max. Vice ne. Kolo se nepovoli a za 1/2 roku vim, ze kolo povolim.

Autor:  Relaxcz [ úte 17. lis 2015 10:24:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Ještě je možnost- a podle mě to bude ono, že ty závity v náboji mají vypočtenou hodnotu toho co vydrží právě na ty pneuutahováky, protože jinak by stržených šroubů na kola byly tisíce (a pokud šroub namažu, utáhnu ho ještě víc) a co já vím, všechny pneuservisy to s nima dělají, tak potom ty hodnoty NM (kolem těch 120) má nastaveny výrobce vozu, právě v souvislosti s velikostí a silou, kterou "v pohodě" vytvoříme originál klíčem.

Autor:  Vena garážmistr [ úte 17. lis 2015 20:58:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Nevím jestli to video který jsi shlédnul je stejné jako jsem viděl já. To moje bylo z nějakého značkového servisu VW koncernu. Kde vysvětlovali co se má dělat co se dělat nemá. V první řadě je přímo zakázáno utahovat pneuutahovačkou kola. Ať plechy nebo hliníky. A proč? Protože utahovačka našroubuje šroub i přes závit ono to bude držet ale jen do příštího sundavaní kola. Taky tam mluvili cosi o tom že šrouby musí být suché, a plocha kde se dotýká ráfek náboje že má být taky suchý max. očištěný. Asi každý kdo se kolem aut trochu motá má svůj styl jak utahuje kola a svému stylu věří a bude to dělat i dál.
Já osobně kola utahuju momenťákem na 125NM od té doby co brácha poprvé přivezl auto s hliníkovýma kolama do té doby mi stačil obyčejný klíč. Po každém namontování kol objedu blok a utahované kolo(a) přetáhnu ještě jednou. mám to vyzkoušené že těch 125NM dokáže ženská povolit i kdyby si měla pomoct přišlápnutím na klíč. Náboj stříkám měděnou pastou ve spreji a šroub umažu trochu vazelínou. Dělám to tak od jakživa časem jsem to tedy modifikoval. Ale nikdy jsem ani na náklaďáku kolo neutahoval tak že bych na klíč šlapal. Když jsem začínal jezdit tak mě první parťák ukázal jak moc se na Trambusu nebo Tatře má utahovat kolový šroub a když skončil s ukázkou tak řekl takhle jinak ne pokud to uděláš jinak (vemeš delší trubku nebo šlápneš na trubku tak to přetáhneš a natáhneš šroub) tak si budeš všechny šrouby měnit sám. Na náklaďáku jsem měl originální trhák a k němu cca 75 cm dlouhou trubku a stačilo to.
Když náhodou jedu do pneuservisu tak už když zadávám práci přejímacímu technikovy tak upozorňuju že nechci aby šrouby utahovali utahovačkou a nikdo s tím nemá problém.

Autor:  HonzaC [ stř 18. lis 2015 9:29:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Jeste doplnim, taky mazu srouby, ale jen zavit. Sedlo sroubu nechavam suche a stejne jako Vena, mazu naboj kola. Tam to nemuze nicemu vadit a za pul roku nebude kolo prirezle k naboji.

Autor:  Relaxcz [ pát 27. lis 2015 19:27:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Žena dnes volala- rozsvítila se mi tady červená kontrolka- vykřičník, co to je a co s tím? Byla kousek od značkového servisu, takže jsem ji doporučil návštěvu. UKázalo se, že je to kontolka výstrahy a s ní se rozžala kontolka tlaku v pneu. O.K. ale zimní pneu (bez snímačů) mám už cca 350 Km. Nechápu, co tu výstrahu spustilo a že až s takovou prodlevou. Čekal jsem, že ihned po výměně kol se to projeví.
No, ale to proč to píšu sem, je to, že technik si všiml šroubů na kolech a "velmi se podivil", čím máme na autě přidělané disky.
Dle jeho vyjádření (tlumočené manželkou) se tyhle šrouby (originál dodané) používají na alu disky a lze je použít na dojezdové kolo, ale nikoliv na klasické plecháče. Takže odjížděla se 16 šrouby za 576Kč. Samozřejmě jsem ženu zaúkoloval, ať zjistí, jakým momentem utáhli kola, tak údajně 110Nm. Doma jsem to testnul a bylo to 105Nm, ale to může být rozdíl přesnosti klíče.
Takže jsme o několik stovek lehčí, ale zase máme krásně stříbrný šrouby a do výměny pneu, bude svítit výstraha s kontrolkou pneu.
A to se vyplatí....

edit- Napsal jsem na citroen ČR, jak to teda s těma šroubama je. Odpověď vyzněla, že je lze použít, ale po doplnění "faktů jak to vlastně bylo"- viz výše, trochu otočili s tím, že pokud se použijou na plecháče, zkrátí se "účinná plocha závitu" a nedrží to tak dobře.

edit 2- letos (2016) se kontrolka rozsvítila týden po přezutí auta, po cca 150Km. Asi se to v loni zahřálo...
edit 3- Na garančce jsem se ptal a hodnota 110Nm na utažení disků je platná jak pro plechy, tak pro alu kola.
edit 4 - Po přezutí na zimní se v r 2017 komtrolka rozžala po 5 dnech a 170 Km, což -+ odpovídá r 2016.

Autor:  Havlicek.Lukas [ pát 27. lis 2015 19:37:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

a co kontrola tlaku v pneu??
nemaj nahoudu tyhle auta uz neprime sledovani ??

Autor:  Relaxcz [ pát 27. lis 2015 19:50:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Příloha:
snimactlaku.JPG
snimactlaku.JPG [ 40.8 KiB | Zobrazeno 26259 krát ]

Autor:  Havlicek.Lukas [ pát 27. lis 2015 19:52:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

nemaj :lol:

Autor:  Relaxcz [ pát 27. lis 2015 20:03:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Po 350 Km bez snímačů a varovné kontrolky, je to možná telepatický přenos údajů o tlaku.

Autor:  Relaxcz [ čtv 17. pro 2015 18:43:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: lehká polemika k utahování disků

Zjistil jsem, že pokud bych s kolama bez snímačů jel na tk, bude to B závada a tk na max 30 dnů. Pokud je systém na autě namontován, což je na autech vyrobených od 11/2014 povinné, musí ho stk kontrolovat a nepřítomnost snímačů, či nefunkčnost, je problém. Ti, kteří mají kontrolu tlaku pneu řešenou nepřímo, jsou v pohodě. Životnost snímačů je cca 5 let, pak dojde baterka a mění se snímač.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/