Fórum Citroeny.cz
http://forum.citroeny.cz/forum/

připojení elektriky tažného zařízení
http://forum.citroeny.cz/forum/viewtopic.php?f=184&t=10680
Stránka 2 z 2

Autor:  lukypa [ čtv 15. bře 2018 21:31:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Taky mám 13 pinovou zásuvku, tahám karavan a vše funguje jak má. V servisu jsem je raději ale upozornil že chci mít zapojeno pro karavan.

Autor:  serfig [ ned 06. kvě 2018 9:42:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

rodinny_typ píše:
Po několika dalších zkouškách už vím, jak moje zásuvka (origo Citroen C4) funguje. Spájel jsem si kompletní žárovkový tester. Podělím se o poznatky, pokud to někoho zajímá:

- zásuvka nemá žádný mechanický spínač na zasunutí zástrčky
- pin 12 je podle všeho nezapojený nebo alespoň není ke správné funkci k ničemu potřeba
- zásuvka je normálně celá vypnutá a do světelných pinů jdou jen detekční impulsy - pokud jsou připojené žárovky světel přívěsu, dojde k "rozpoznání přívěsu" a celá zásuvka se zapne; nevím, jak by si poradila s LED světly přívěsu, nemám a nezkoušel jsem
- detekce přívěsu neprobíhá při vypnutém autě, aktivuje se otevřením dveří
- detekce neprobíhá na pinech 9 a 10 (logicky, není jisté zapnutí spotřebičů v přívěsu), proto žárovková zkoušečka svítí na světelných pinech (2W zkoušečka způsobí rozpoznání přívěsu) ale ne na pinech 9 a 10
- pin 10 je pod napětím jen s během motoru
- pin 9 zůstane po rozeznání přívěsu pod napětím trvale, i po vypnutí auta a přechodu do eko režimu (tleskám konstrukci Citroen!)
- pro rozeznání přívěsu stačí zapojit i jen jednu žárovku (vyzkoušel jsem s levou směrovkou)
- po zatížení pinů 9 nebo 10 proudem 10A je úbytek napětí po vedení v autě asi 1V, použité vodiče na piny 9 a 10 z toho odhaduju na 1,5mm2 (což na 10A ledničku v přívěsu mi přijde dost chabé; doufám, že po čase nezahořím)

Takže můj původní závěr o nedostatečném zapojení byl chybný, opravdu jsem "blbě měřil".
V autorizovaném servise jsem s tim byl na konzultaci, byli celkem ochotní. Tušili správně, že zapojení je kompletní, ale detaily funkce přesně vysvětlit nedokázali. Pro kontrolu mi aktivovali zásuvku diagnostikou a napětí změřili multimetrem.


případě potíží doporučujeme zkontrolovat nastavení poštovních klientů.

Zdravím

Když to vemu od začátku,s karavanem jsem začal jezdit od r.1990
tehdy s Žigulikem poté s Felicií,Fábiií I Propojení bylo 7-mi polovou zástrčkou a vždy jsem využil jeden pin na stalý proud aby jsem měl šťávu v karavanu během cestování a zároveň jsem si udělal 5-ti metrovej 2 žilovej prodlužovací kabel na propojení mezi autem a karavanem v kempu Teď mám Fábii III a novej karavan s 13-ti pólovou zástrčkou.Při jizdě funguje jak osvětlení tak lednička, ta jen samozřejmě jen při zapnutém zapalování.Na prodlužovacím káblu jem vyměnil samozřejmě zástrčku i zásuvku.V nich jsem zapojil pin 9 pin 13(kostra pro pin 9) A teď k tomu problému co teď mám.Když auto v kempu propojím vyrobeným kabelem tak v karavanu "tma".Když zkoušečkou zkouším měřit napětí na autě mezi 9. a 13.pinem tak je tam nula,ale při propojení auta s karavanem je vše funkční.Kabel jsem ix krát kontroloval,ale propojení s kabelem mi to nefunguje,k čemu je pin 12-detekce přívěsu.Jestli v něm není zakopaný pes.

Mě by zajímalo co vše jste zjistil a co by jste mi poradil v mém problému předem díky.

Jirka

Autor:  Leo [ čtv 14. črc 2022 17:07:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Opráším toto staré vlákno, měl jsem starší obytný přívěs, kde byla jen lednička a ta fungovala při nastartovaném motoru na 12V bez problému. Teď mám nový obytný přívěs, kde je větší lednička a nabíjení baterky v přívěsu. Nabíjení baterky v přívěsu funguje za jízdy správně, ale jakmile zapnu ledničku na 12V, tak se to celé relátky v karavanu odpojí a je vše vypnuté, dokud nevypnu auto. Teď nevím, kde přesně hledat zádrhel:
1. V autě – špatně zapojená zásuvka (bez trvalých 12V).
2. V autě – spálená pojistka (nevím, kde pojistku pro trvalých 12V tažného hledat). Co jsem četl, tak měření trvalých 12V není úplně triviální.
3. V přívěsu – vyhodnotí nějakou anomálii a tak se odpojí (dříve jsem z tažného bral 100W, nyní je to 200W + nabíjení baterky).

Nesetkal se někdo s tímto problémem?

Autor:  Havlicek.Lukas [ pát 15. črc 2022 0:20:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Kdyby chybělo těch trvalých 12 tak by ti to nedoběhl baterii já si spíš myslím že je problém přímo v tom karavanu kdy tam nějaká jednotka prostě odmítá mít puštěný spotřebič pokud je baterie nabíjená

Autor:  Leo [ pát 15. črc 2022 9:20:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Otázka je, jestli je dobíjení z trvalých 12V nebo ze spínaných 12V.
Prodejci lednička i nabíjení na 12V šla, ale ten měl dodávku (Mercedes).

Autor:  Havlicek.Lukas [ pát 15. črc 2022 11:42:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

tak multimetr - schema zapojeni zasuvky a premerit
pojistka by u origo tazneho mela byt v extra malem pojistkovem bloku u pojistek pod volantem

Autor:  Leo [ pát 15. črc 2022 14:12:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Tažné tam z výroby nebylo, ale dodělávali ho dodatečně v Citroënu. Pod volantem jsem našel jen dvě velké desky pojistek nad sebou s hrozně špatným přístupem (así se musí odpojit všechny dráty a potom jednotlivé desky vyndat).
U dodělávaných tažných by mohla být pojistka i někde u baterky, ale tam jsem nic "dodělávaného" taky neviděl (vše jsem měl venku při výměně baterky). Nemáte prosím někdo fotku, jak to máte u Vás?

Autor:  Citelis [ pát 15. črc 2022 14:43:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Já si dodělával tažné sám, mám teda neorigo, ale muselo se dokódovat a při zapojení přívěsu se deaktivuje zadní kamera a pípáky ... Pojistka se dávala jak už zmiňují pod volant k pojistkám, ale musel jsem sundat spodní plasty, abych se tam aspoň přibližně dostal ... a i tak dostali francouzi jmen (zapojovalo se to na existující konektory v autě) :roll: https://grimreaper.rajce.idnes.cz/Citro ... 1301466039 ta žlutá 20A ... takhle jsem to měl vykuchané https://grimreaper.rajce.idnes.cz/Citro ... 1301465973
Řídící jednotka je pod levým tapecem v kufru.
A past nakonec ... sice mám 13-ti pólovou, ale bez trvalých 12V ... to jsem zjistil, až když jsem to montoval, abych měl trvalých 12V, tak bych musel dokoupit rozšiřující sadu ... na to se mi čekat nechtělo, tak jsem si řekl, že až někdy :mrgreen:
Pokud máš v zásuvce číslíčka u pinů, tak
9 by měl být trvalá 12V a k ní patří 11 jako (-)
10 by měla být 12V pro nabíjení baterie v přívěsu a k ní patří 13 jako (-)
konec konců tady je celé schéma i s popisem https://www.taznaolomouc.cz/tazna-zariz ... e-zapojeni ... je to zapojený stejně jako jsem to měl v návodu k tažnému :idea:

EDIT:
Návod na elektriku https://www.tazne-rameder.cz/out/media/ ... les-v1.pdf
Návod na rošíření https://www.tazne-rameder.cz/out/media/ ... les-v1.pdf podle kterého k sobě patří 9 a 13, tak těžko říct :lol:

Autor:  Leo [ pát 15. črc 2022 15:14:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Děkuji za návody. Ten konektor F jsem asi pod volantem na levé stěně viděl, zkusím teda po něm jít dolů a na kabelu by mohla být pojistka (pokud to teda není od něčeho jiného).

Bez toho rozšíření se teda sepne 12V na pinu 9 a 10 až po nastartování?

Autor:  Leo [ pát 15. črc 2022 17:32:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Tak už jsem to našel. Díky identifikaci konektoru „F“ jsem šel po drátě dolů. Pojistka tam nebyla, ale byl tam štítek, díky němuž jsem identifikoval svazek (9010123580).
Příloha:
Svazek.jpg
Svazek.jpg [ 76.64 KiB | Zobrazeno 6897 krát ]


Na konektoru jsem naměřil 12V a tak jsem šel dozadu. Po oddělání tapecírunku v levé části kufru jsem našel krabičku se třemi pojistkami. Jedna z nich byla přepálená.
Příloha:
Tazne.jpg
Tazne.jpg [ 181.25 KiB | Zobrazeno 6897 krát ]


Následně jsem měřením v rozvodnici karavanu zjistil, že mi do něj jde při vypnutém motoru 12,7V. Při zapnutém motoru stoupne napětí na 12,9V a na dalších kontaktech se objeví 14,1V. Trochu je mi divné, že to napětí není stejné, když jde z jednoho auta. Následným měřením napětí na lednici jsem naměřil 14,1V. Po zapnutí lednice na chvíli napětí kleslo na 10,4V a potom elektronika karavanu auto odpojila (asi ochrana proti vybití baterie v autě). Jen je mi divné, že podle změřeného napětí má lednice napájení ze spínaných 12V a ne z trvalých 12V. Otázka je, jestli není v karavanu nebo v autě přehozeno trvalé a spínané napětí, což by mohlo vysvětlovat ten nízký výkon (asi budu muset provést měření přímo na zástrčce v autě, až se mi ji podaří rozdělat).

Autor:  lakinooo [ pát 15. črc 2022 21:13:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Meraj....

https://www.autoprofi.cz/modules/amazzi ... e12c4a.png

Autor:  Leo [ ned 17. črc 2022 19:50:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: připojení elektriky tažného zařízení

Dnes jsem se dostal ke starší zástrčce, která jde lépe rozdělat něž ty nové šroubovací. Auto je zapojeno správně. Asi tedy bude díky slabé elektroinstalaci auta velký úbytek napětí na drátech při větším odběru, což karavan vyhodnotí jako slabou baterii a auto odpojí. Lednici tedy na 12V trvale odpojím, aby mi fungovalo automatické přepínání mezi plynem a 230V, a upravím plynovou instalaci na možnost provozu za jízdy.

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/