Fórum Citroeny.cz • Zobrazit téma - Ventilátor topení
Právě je sob 28. zář 2024 23:34:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: čtv 10. pro 2009 17:19:22 
Offline

Registrován: čtv 10. pro 2009 17:06:43
Příspěvky: 11
Ahojte,
potřeboval bych poradit, kde zjistit parametry odporů obsažených v součástce 8046 (dle elektroinstalačních schémat Xantie od r.1998), která je pojmenována jako rychlostní odpor ventilátoru topení (v AJ origo "Air blower speed resistance"), aniž bych to musel rozdělávat.

Jde mi o to, že plánuju připojit mezi ventilátor a regulaci rychlosti resistor s plynulou regulací, tak abych mohl dodatečně regulovat otáčky ventilátoru. Všeobecně totiž je velký rozdíl mezi 3 polohou a polohou MAX a rád bych docílil lepší ovladatelnosti. Na poloze MAX ventilátor fouká dobře ale dost hlučí, na 3 poloze je sice ticho, ale zas skoro nefouká. Člověk nemá možnost střední cesty což u ostatních aut je běžné.

Nemáte někdo zkušenosti jestli se to dá nějak upravit? Nejsem si jistej jestli to co chci může vůbec fungovat, ale předpokládám, že pokud budu regulovat Šťávu do toho ventilátoru, tak by mohl reagovat. Otázka je kam to připojit, protože u motoru jsou ty tišťáky, takže buď mezi ně a motor, nebo mezi ovládací panel a ty ťišťáky.

V podstatě bych měl pak zapnuto pořád na MAX a jenom resistorem reguloval rychlost ventilace.

Jsem vděčnej za jakékoli připomínky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: pát 11. pro 2009 11:42:42 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 14:45:44
Příspěvky: 267
Ahoj, nemam bohuzel schema, na ktere se odkazujes, tak mozna budu kecat nesmysly :-)

Nemas ve ventilatoru spise tranzistorovou regulaci namisto nejakeho odporu? U Xantii s klimatizaci by to tam temer jiste melo byt tranzistorove. Kdysi jsem to meril a reguluje se to napetim, pricemz pri 0V jede vetrak naplno a pri vyssim napeti jsou otacky nizsi. Taky me trochu stve, ze 3. rychlost je docela pomala oproti MAX.

Kaja

_________________
X2 2.0 HDi kombi, 109PS+, 07/2000, 382 989 km (prodano 01/2022).
C5 3.0 HDi 240 kombi, 12/2013, 183 000km (02/2022).
C4 1.6 HDi 100, 08/2016, 55 000 km (02/2022)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: stř 16. pro 2009 17:53:25 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 18:51:26
Příspěvky: 17
Bydliště: Osek
Ja sice schema od roku 1998 mam, ale jak pise Kaja, je to schema bez klima a tam ty odpory jsou. Ale pozor!!! Pokud je to regulovano prepinanim techto VYKONOVYCH odporu, nemuzes tam namisto nich dat potenciometr. Hodne rychle by se ti z nej zacoudilo a byl bys tam, kde pred tim. Tyto odpory jsou umisteny v okruhu sani(za ventilatorem) ventilace. Tam jsou proto, aby je chladil protekajici nasavany vzduch.
Popravde nevim, jestli je u auta s klimatizaci nejaka pridavna jednotka regulace klimatizace nebo je to vse integrovano do BSI. Kazdopadne bych si tipnul, ze uz tam ty vykonove odpory nebudou a bude to rizeno vykonovymi tranzistory primo ve ventilatoru(opet jak pise Kaja). V tomto pripade budou nejspis v panelu ovladani rychlosti slabsi odpory...predpokladam tak 0,25-0,5W. Spis nez reseni s potenciometrem, bych si pohral s hodnotami techto odporu... uz jsem o tom taky uvazoval, ale lenost je strasna vec! :oops:

_________________
XANTIA 2.0 HDI 80kW


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: stř 16. pro 2009 22:20:25 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 14:45:44
Příspěvky: 267
Ahoj Michale,
obavam se, ze ta pomala 3. rychlost je zamerna. Kdyby se to tocilo rychleji, bude asi na tranzistorech vetsi vykonova ztrata a budou odchazet jeste rychleji nez ted :-)

Kaja

_________________
X2 2.0 HDi kombi, 109PS+, 07/2000, 382 989 km (prodano 01/2022).
C5 3.0 HDi 240 kombi, 12/2013, 183 000km (02/2022).
C4 1.6 HDi 100, 08/2016, 55 000 km (02/2022)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: sob 19. pro 2009 18:55:54 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 18:51:26
Příspěvky: 17
Bydliště: Osek
Cau Kajo.

Tak nad tim, priznam se, jsem teda nepremejslel! Myslis, ze by to nastavili az takhle?? Ze by tam dali "slabsi" tranzistory nebo mensi chlazeni a k tomu nastavili regulaci??

Tak kdo to prvni vyzkousi?? :lol:

_________________
XANTIA 2.0 HDI 80kW


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: pon 21. pro 2009 13:31:48 
Offline

Registrován: čtv 10. pro 2009 17:06:43
Příspěvky: 11
Díky za připomínky,
Já furt přemýšlím, jestli to není taky nějak nastaveno na těch tišťácích , které jsou shora toho větráku. Mám obavy, že tam budou ty rychlosti nějak přednastaveny, čímž to bude měnit rychlost skokově. Proto by bylo nejlepší dát někam mezi zdroj štávy pro motor větráku a ten motor potenciometr. Nejsem žádnej elektrikář, ale každy motor by se měl přece točit podle toho kolik do něj jde šťávy nebo ne? Znova jde spíše o to jaký parametry (neboli rozsah odporu) by měl ten potenciometr mít. Bohužel nemám žádnej měřák abych zjistil jaký je odběr proudu toho motoru (vím jen že valí na 12V) :? . Nevíte to někdo?

Pokud by to někdo zjistil tak to tam vyzkouším lupnout a uvidím co to udělá...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: pon 21. pro 2009 15:46:19 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 14:45:44
Příspěvky: 267
lewkins píše:
Myslis, ze by to nastavili az takhle?? Ze by tam dali "slabsi" tranzistory nebo mensi chlazeni a k tomu nastavili regulaci??

Ahoj Michale, spise si myslim, ze toto nastaveni byl uz jen quick and dirty hack, kterym se zrejme vyhli redesignu chladicu tranzistoru ve Valeu.

Shadowe, do vetraku tece neco malo pres 20A (samozrejme na full pull), takze regulovat primo tento proud potenciometrem je vzhledem k rozmerum takoveho potenciometru a k mistu pod pristrojovou deskou nerealne.

Na tistaku primo ve ventilatoru nic prednastaveno neni. Otacky ventilatoru se neridi primo napajecim napetim na silovych privodech ale napetim na tenkem (v mem aute ruzovem) vodici (mozna 0.5 mm2). Tam by ten potenciometr IMO smysl mel.

Kaja

_________________
X2 2.0 HDi kombi, 109PS+, 07/2000, 382 989 km (prodano 01/2022).
C5 3.0 HDi 240 kombi, 12/2013, 183 000km (02/2022).
C4 1.6 HDi 100, 08/2016, 55 000 km (02/2022)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: pon 21. pro 2009 18:51:21 
Offline

Registrován: čtv 10. pro 2009 17:06:43
Příspěvky: 11
Kájo, proč by to nemělo jít? Pokud je tam fakt 20 tak by byl výkon motoru 240W (12x20). Pokud mrknu na odpory tak bych potřeboval potenciometr 0-0,6 ohmu (aspoň tak mi to vyšlo ze vztahu R=U/I kde U=12v a I = 20A a R výjde v Ohmech - http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick% ... po.C4.8Det). Takový potenciometr se prodává asi za 40 korun. Nebo to počítám blbě? 20A by bylo dost při 240V ale při tak malém napětí by se to mělo dát regulovat docela snadno.

Zajdu do elektra se na to zeptat a zkusím to tam dát. Drát se dá vyvést kamkoli, takže to člověk může klidně umístit vedle hodin, nebo tak.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: pon 21. pro 2009 19:14:42 
Offline

Registrován: úte 20. říj 2009 8:59:56
Příspěvky: 31
Bydliště: Praha 10
Shadow_Xantia píše:
Kájo, proč by to nemělo jít? Pokud je tam fakt 20 tak by byl výkon motoru 240W (12x20). Pokud mrknu na odpory tak bych potřeboval potenciometr 0-0,6 ohmu (aspoň tak mi to vyšlo ze vztahu R=U/I kde U=12v a I = 20A a R výjde v Ohmech - http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick% ... po.C4.8Det). Takový potenciometr se prodává asi za 40 korun. Nebo to počítám blbě? 20A by bylo dost při 240V ale při tak malém napětí by se to mělo dát regulovat docela snadno.

Zajdu do elektra se na to zeptat a zkusím to tam dát. Drát se dá vyvést kamkoli, takže to člověk může klidně umístit vedle hodin, nebo tak.

Ono je potřeba elektriku trochu pochopit. Nevím, jak myslíš zapojit ten potenciometr. Ale jestliže budeš chtít čistě odporově (např. i potenciometrem) přímo stáhnout polovinu výkonu větráku, musíš tu druhou polovinu, která se ztrácí v tom odporu, uchladit. Takže pokud chceš regulovat takto přímo potenciometrem, připrav se, že může klidně topit kolem 100 W. A to je potřeba nějak uchladit. O to asi v celé předchozí diskuzi jde. A ten potenciometr musí být na takové ztráty stavěný...

_________________
Honza K.
___________________
Xantia 2.0 HDi, 80 kW


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: úte 22. pro 2009 1:11:56 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 14:45:44
Příspěvky: 267
Ahoj, takovy potenciometr se za 40 CZK prodava leda v bazaru :-) On musi opravdu - jak mi predrecnici uvedli - odvest ztratovy vykon odhadem 100 W. Takze v elektru Ti mohou nabidnout leda neco jako na obrazku.[IMG]
http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kur ... eostat.jpg[/IMG]

_________________
X2 2.0 HDi kombi, 109PS+, 07/2000, 382 989 km (prodano 01/2022).
C5 3.0 HDi 240 kombi, 12/2013, 183 000km (02/2022).
C4 1.6 HDi 100, 08/2016, 55 000 km (02/2022)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: úte 22. pro 2009 9:46:43 
Offline

Registrován: čtv 10. pro 2009 17:06:43
Příspěvky: 11
Chápu, omluvte můj analfabetismus pro elektro problematiku. Musím se zamyslet nad tím jak regulovat přívod pro ten malý vodič regulující rychlost pomocí napětí, tam by to třeba mohlo fungovat...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: úte 22. pro 2009 9:49:31 
Offline

Registrován: čtv 10. pro 2009 17:06:43
Příspěvky: 11
Ještě jeden blbej dotaz, kolik teda teče tím menším vodičem?

Díky


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: úte 22. pro 2009 17:23:59 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 14:45:44
Příspěvky: 267
Kolik tam tece, netusim, ale tam bych nemel obavy to regulovat potenciometrem. Na prvni pokus bych vzal 10 kOhmu linearnich.

Kaja

_________________
X2 2.0 HDi kombi, 109PS+, 07/2000, 382 989 km (prodano 01/2022).
C5 3.0 HDi 240 kombi, 12/2013, 183 000km (02/2022).
C4 1.6 HDi 100, 08/2016, 55 000 km (02/2022)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ventilátor topení
PříspěvekNapsal: stř 23. pro 2009 1:34:14 
Offline

Registrován: sob 17. říj 2009 18:51:26
Příspěvky: 17
Bydliště: Osek
Kolik tece tim slabym, ovladacim kablikem?? Noo, zalezi na zesileni tranzistoru. Kazdopadne bych mel obavy, ze to klasicky potenciometr nezvladne... Ale pokud to vyzkousis, dej vedet. Osobne si myslim, ze ti potenciometr brzo odejde...
Navazu na Kaju a doporucim nasledujici... kup tandemovej potenciometr 20k a zapoj ho paralelne. Zvysis tak jeho "vykon" na dvojnasobek. Cena zas tak rozdilna nebude...
Jsou to ale jen dohady a teoretizovani...

_________________
XANTIA 2.0 HDI 80kW


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz