Fórum Citroeny.cz
http://forum.citroeny.cz/forum/

Spojka 2,1 TD
http://forum.citroeny.cz/forum/viewtopic.php?f=95&t=6953
Stránka 1 z 1

Autor:  michal88 [ pon 08. říj 2012 13:17:08 ]
Předmět příspěvku:  Spojka 2,1 TD

Mám drobný dotaz. :-)

Má někdo zkušenosti, jakou spojkovou sadu dát? Začala mi klouzat spojka při 4 a 5 rychlostním stupni po záběru turba a chtěl bych to vyměnit, než se to rozesere komplet. Ale jaksi bych chtěl slyšet zkušenosti, jak komu vydržela. Tedy, ne, že by bylo moc na výběr, ale koukám po spojkové sadě Valeo (Starline sračka a LUK kurva drahý) a chtěl bych na ni slyšet nějaké reference (předpokládám, Valeo vyrábělo i originální spojkové sety pro tyto motory? - to je jeden z důvodů, proč je mi relativně sympatické).

P.S. taky mi někde pod motorem směrem k převodovce chčije olej a z olejové vany to, vypadá to, není, tak při té příležitosti budu měnit i gufero na klice do spojkové skříně. Dělal to už někdo? Dá se to udělat, aniž bych rozesral vanu a celkově spodek motoru?

Autor:  tagorarichard [ úte 09. říj 2012 19:17:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

nerad bych placl nějakou blbost ale origo bylo podle mně valeo.
jo a občas stačí vyměnit třeba jen lamelu a ložisko (to podle mně vždycky) ale pokud není přítlačak vybroušený od ložiska a pod tak bych ho klidně vrátil.
gufero vymeníš v pohodě když sundaš setrvak tah ko opatrně vydloubneš
ale pokud budeš měnit i těsnění pod vanou tak ji budeš muset fakticky opravdicky sundat ;)

Autor:  michal88 [ úte 09. říj 2012 19:57:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

Tak, tohle vypadá spíš na tekoucí gufero, ale přetěsnění vany není problém, jen mám strach rozhazovat kliku (kdyby to bylo třeba kvůli tomu guferu - což není).

A že by byl přítlačák vydřený od nýtů, to si nemyslím (lamela, řekl bych, bude mít slušnou sílu, spojka zabírá zhruba v půlce zdvihu pedálu, jak to má být), spíš mám strach, jestli nebude spálený. Bohužel, jezdit musím kvůli práci a peníze přišly až tento týden. Ale skoro měsíc už to sem tam občas klouzlo. Ne moc, ale čert ví, jestli si to nepoklouzávalo i při mírném záběru. :-( Každopádně, to klouzání přišlo před měsícem v podstatě z ničeho nic, tak mám podezření nejen na zaolejovanou spojku, ale taky jestli náááhodou neprdla talířová pružina na přítlačáku, protože v nízkých otáčkách a při puštění spojky to.

Protože je volněji, včera a dnes jsem to chtěl rozhodit, abych se na to podíval, ale což jsem se k tomu kurňa dokopal, když se ohlásilo druhé mimčo? (C5)

Autor:  tagorarichard [ úte 09. říj 2012 20:42:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

to spiš prodře ložisko tu talířovou pružinu ale to by se spojka propadla. Taky tam může byt stočenž setrvák a nebo s tím jsem se setkal repasovaný stočený přítlačák a lamela muže být jen mírně sjeta a už klouže . jinak gufero na klice teče jen ven přes setrvak se moc na spojku nedostane. to by ji spíš zamastil olej přes krček na převodovce co po něm jezdí ložisko

Autor:  michal88 [ úte 09. říj 2012 22:09:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

Omlouvám se, jsem nedopsal předchozí příspěvek. Poslední dva dny to dělá divný zvuky. Takový jakoby cinkot, dělá to jen do cca 1700 otáček a na 3, 4 a 5 (tedy převodové stupně, při kterých i spojka klouže - ta ale občas klouzne až nad 2000 ot. a tam už to tenhle zvuk nedělá) při nesešláplé spojce. Při puštění spojky to zas jakoby cvakne. Tak uvidíme... Pro spojkovou sadu Valeo (kurňa, ti Citroeňáci maj v těch dílech bordel) si zítra jedu a snad už se zítra konečně dostanu k rozborce, abych to nejpozději o víkendu dal dohromady.

Ale přece jen mám jeden malý dotaz. Zkušenosti s frantíky mi velí, že při vytáhnutí poloosy z převodovky mi přes diferák vyteče převodový olej. Na 2,1TD jsem ale převodovku ještě od motoru oddělenou neměl. S tím olejem jsem to četl i na XM clubu. Kdežto otec, který si kdysi na 2,1TD v XM 93 dělal spojku sám tvrdil, že olej z diferáku nepoteče. Jak to tedy je? Abych pak nebyl překvapen. :-)

Každopádně, se spojkou jsem si objednal i Total Transmission BV 75W/80 a ať poteče nebo ne, tak jej vyměním...

Autor:  tagorarichard [ čtv 11. říj 2012 21:46:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

chrastit mužou i pružinky ve spojkove lamele když to klouže a cukavě zabírá
Jinak olej ti vyteče vždyckypokud ne tak to znamená že tam není ;)
a převodovky jsou na olej haklive bud total nebo shel pro francouzke převodovky.

Autor:  michal88 [ pát 12. říj 2012 8:29:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

Což, táta neměl tak málo zkušeností, aby nekontroloval stav oleje v převodovce. :-) Nehledě na to, že ta XM 2,1 TD rv. 93 (všechno Break) měl 3 za sebou (nepočítám tedy do toho zelený 2,0i liftback rv. 90, který měl ještě několik aut před tím a který si ani nepamatuji a na kterém najezdil asi jen 50 tisíc km), na tom prvním a poslením nalítal na každém 300 000 km a na tom prostředním 100 000, než mu tam vjel traktor z pole. Takže kdyby tam nebyl olej, tak tu převodovku už dávno zlikvidoval. :-) Spojku dělal na všech (kromě toho benzína). :-)

Ale je fakt, že je to dlouho (10 let, co prodal to poslední XM) a je možné, že mu to splývá s jiným autem, těch aut, co jezdil, rozebral a složil, měl hodně. :-)

Autor:  jindra hydromann [ pát 12. říj 2012 11:01:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

Cau,

nechci tady zbytecne machrovat, ale uz sem na nekolika XM menil agregaty, tak vim o cem je rec.
Nevim teda na jak dlouho mas to XM, ja bych menil celou sadu spojky, tz. lamela, pritlacak a spojkove lozisko. Za prve to sedi vsechno dohromady, za druhe nevis kterej kokot se v ty spojce uz vrtal pred tebou a co do toho nasral za dily. Ale pokud mas dost casu a muzes to XM nechat dele rozdelany, tak pockej az se ukaze co tam je.
Celou sadu bych taky menil uz kvuli tomu, napriklad muze byt vyhrata pruzina pritlacaku nebo ho nekdo prebrousil....atd. pak to slozis a zase se to bude srat.
Taky maji ty dily(=sada) zhruba stejnou zivotnost, tz. ojede se spojka+unavy pritlacak + vydre drazku lozisko+vysere se lozisko spojky.
Kdyz tam neco cinka-huci tak to je casto lozisko spojky, zvlnena pruzina pritlacaku atd.

Um XM po vytahnuti poloos z difecu, ti vytece zhruba 1L prevodoveho oleje, ja bych ho vypustil vsechen, aby ti to nechcalo kdyz ten agregat budes mit na hubcuku.
Nezapomen povolit srouby meziloziska v olejove vane. Kdyz vytahuji poloosy, tak
nesrazi kulove cepy ale povolim spoj mezi pistnici a tehlici, pistnici zasunu nahoru a tehlici vyklonim, pak jde vytahnou kloub. Jo a bacha na ABS-snimac abys ho neodrbal, hlavne ho nevytahuj jinak se roztrhne vynuti (uvnitr). Centralni matice 35mm jako prvni povolit.

Co se tika toho gufera, muze to byt gufero ale taky praskaji olejove vany, casto v blizkosti tech sroubku po obvodu. Sou to skurveny mirko-trhlinky a pak tim prosakuje olej, to uz ale
neutesnis, pomuze jen jina vana a opatrne dotahovat, ne jak rus.

pa
J.

Autor:  michal88 [ pát 12. říj 2012 12:14:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

Spojkové ložisko by ale tyhle zvuky dělalo pouze v případě, že by byla sešláplá spojka, tedy se točilo. Pokud nebudu na spojce stát, ložisko by tyhle zvuky nedělalo a to je můj případ (nesešláplá spojka a "zvonící" cosi z motorového prostoru).

Jinak, už mám doma komplet sadu, právě proto, že nevím, kdo se v tom vrtal přede mnou a jestli to fakt není stočené (a taky, jak jsem psal, bohužel jsem s autem musel jezdit i s mírně prokluzující spojkou a i když jsem se snažil jezdit bez prokluzu při vyšších převodových stupních, tak mám strach ze spáleného přítlačáku (a nedej bože setrváku). Teď už to prokluzuje relativně hodně, ale stále jen na 3,4,5. XMko mám cca 1/2 roku a 14 tisíc km.

Olej jsem koupil Total Transmission BV 75W/80, který tam dle dílenské příručky patří jako originál (že to Total, to vím, ale nebyl jsem si úplně jist normou). Má tam prý jít 1,85 l, ale samozřejmě, že jej budu měnit, koupil jsem 2 litry a když už budu mít dole ty pikačoviny jako plastové trubky od turba a k turbu, tak ho opravdu rovnou vyměním.

Ad gufero kliky: To, jestli je to gufero nebo vana, to uvidíme po sundání převodovky, ale když už budu sundavat převodovku, tak gufero už mám taky doma, tak to rovnou vyměním ať bude v háji či nebude, protože bych nerad, aby mi to začalo téct třeba po 10 tisících km, zas, nevím, jestli jej vůbec někdo přede mnou měnil a asi už má taky něco naběháno. Jestli to ale bude vanou, tak mě za chvíli (necelé 2000 km - olej měním po 8 tisících) čeká výměna oleje, tak bych při té příležitosti vyřešil i tekoucí vanu.

Taky mě ještě čeká přetěsnění hadice u termostatu a příruby vody z výměníku v naftovém filtru. Trochu mi to tam prosakuje a sere mě to.

Ad to cinkání... Také mě napadlo, jestli by mi to nemohl dělat katalyzátor. Vím, že na benzinech se občas stalo, že se vevnitř odlommil kus mřížky a pak to zvonilo. A jelikož u diesela nemá moc valného významu (jen se zbytečně zanáší sazemi a auto pak nejede), asi ho stejně časem vymlátím.

Autor:  tagorarichard [ pát 12. říj 2012 22:06:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

jen tak pro informaci poloosa nedrži na vaně ale na bloku v rržáku silentbloku a rovnou bych vymenil i gufera v převodovce
kat bych nahradil aspon trubkou ne jen vymlatit. a cinkat muže
spojkové ložisko je pořád trochu v záběru, DT ma myslím ten tahací system spojky navíc
když budeš povolovat matky na poloosach tak si nech dotahnute kola jinak urveš roubky od kotouču
a rovnou si skontroluj manžety na poloosach když budou venku
jinak převodovka se da vytahnout když sundaš jenom levou poloosu ale zpatky se s tim tak nadrbeš že stejně vytáhneš i tu druhou :D

Autor:  michal88 [ ned 14. říj 2012 18:19:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Spojka 2,1 TD

Tákže, práce dokonána a vypadá to, že k úspěchu.

Lamela byla sjetá až téměř na nýty (ještě nebrousily, ale byla tam ani ne desetina, než by to brousit začalo). Navíc, byla mezi přítlačákem a setrvákem daná obráceně, takže o šrouby držící setrvák se obrousily pružiny a popraskaly. A protože se kvůli tomu už nepřitlačila lamela na setrvačník, tak to prokluzovalo. Přítlačák byl spálený a měl hranku. Spojkové ložisko v pořádku, ale určitě jsem dal nové, ještě abych nedal, znova to jen kvůli ložisku rozdělávat nebudu.

P.S. Tak to chčije asi vanou, protože za setrvákem bylo sucho (resp. nějaká drobná mastnota byla, ale to bych přičítal spíš tomu, že drobně kapal olej netěsným spojem z hadice od turba).

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/