Fórum Citroeny.cz
http://forum.citroeny.cz/forum/

kilowaty vs. newtonmetry
http://forum.citroeny.cz/forum/viewtopic.php?f=30&t=495
Stránka 1 z 1

Autor:  Relaxcz [ ned 13. pro 2009 23:17:03 ]
Předmět příspěvku:  kilowaty vs. newtonmetry

Pánové- zabředl jsem s kolegou do debaty ohledně výkonu motorů. Trochu jsme se přeli, co je vlastně důležitější- jestli koně, nebo krouťák. Já krouťák, on koně. Shodli jsme se, že to jde ruku v ruce, ale já zjistil, že neumím říct, na co jsou autu koně v motoru. Jinak řečeno- k čemu mě je 80 kW / 5500ot, když krouťák mám nejvyšší ve 4000 ot?

Autor:  Mikra [ pon 14. pro 2009 0:15:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

:idea:
http://cs.wikipedia.org/wiki/To%C4%8Div%C3%BD_moment

...ano, jde to ruku v ruce a dokonce se výkon od krouťáku odvozuje. Takže když už máš nejvyšší krouťák ve 4000 ot., výkon s přibývajícími otáčkami ještě poroste až do 5500 ot. Ne že by jedno nebo druhé bylo důležitější, ale jedno bez druhého nemůže existovat.
Krouťák je samotná síla - jakoby tlak uzavřený v tlakové lahvi.
Výkon je množství práce za nějaký čas - bez tlaku uvolněného z lahve se nic nepohne.
Teoreticky by se dal malý kroutící moment nahradit vysokými otáčkami a dosáhli by jsme také slušného výkonu, ale motory mají svá omezení a příliš vysoké otáčky jim nesvědčí a tak je lepší mít velký krouťák při rozumných otáčkách. Tím máme při rozumných otáčkách i výkon.
Asi bych se do toho zamotal a tak toho nechám. :mrgreen:

Autor:  Relaxcz [ pon 14. pro 2009 9:21:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

Takže na základě tohoto se zeptám, ještě trochu jinak. Když mě výkon poroste ještě do těch 5500 ot, co tím získám, když už stejně víc síly na kola nedostanu, protože krouťák se nezvětší? To je pak jen mrhání palivem...
A malá odbočka-
Podle mě znamená vrchol krouťáku nejlepší využití energie paliva, ale už to není tak, že pokud pojedu stále 4000 ot, budu mít nejnižší spotřebu. Co se k tomu dá říct?

Autor:  Honza K. [ pon 14. pro 2009 11:23:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

Relaxcz píše:
Takže na základě tohoto se zeptám, ještě trochu jinak. Když mě výkon poroste ještě do těch 5500 ot, co tím získám, když už stejně víc síly na kola nedostanu, protože krouťák se nezvětší? To je pak jen mrhání palivem...
A malá odbočka-
Podle mě znamená vrchol krouťáku nejlepší využití energie paliva, ale už to není tak, že pokud pojedu stále 4000 ot, budu mít nejnižší spotřebu. Co se k tomu dá říct?

Zkusím to trochu zjednodušeně shrnout v souvislostech.
Odkaz od Mikry vede na vzorec pro výpočet výkonu, ze kterého plyne (a je to logické), že výkon je součin nějaké konstanty (nyní nezajímavé), otáček a kroutícího momentu. Mluvíme o okamžitém výkonu. Okamžitý výkon motoru je shodný s maximálním pouze při otáčkách, kdy má motor maximální výkon a je-li "plyn na podlaze". To v praxi moc nenastává a v praxi je spíš důležitý okamžitý výkon na kolech. V tom případě vůbec nemám šanci poznat, jestli mám na motoru krouťák 200 Nm a 2000 ot./min. nebo 100 Nm a 4000 ot./min. (někdy to je sice slyšet, ale výkon je shodný). Nicméně trochu rozeberu 2 typické praktické motory a) běžný atmosférický benzínový motor a b) běžný turbodehet. Modelově oba 100 koní max. výkonu.

a) Benzín, max. krouťák při 4500 ot., max. výkon při 5000 ot.
- to mi říká, že největší kroutící moment mám při plném plynu při 4500 ot/min. Když jdou otáčky nahoru, moment se buď nezvyšuje nebo mírně klesá, ale po vynásobení vyššími otáčkami pořád roste výkon. Kdyby zůstával krouťák konstantní, mám při 4500 ot. jen 90 koní (o 10% menší otáčky, shodný krouťák, o 10% menší výkon). Obvykle krouťák nad maximem už klesá, takže pokles výkonu je měnší a lze postulovat, že takový motor by mohl mít při maximálním krouťáku ve 4500 cca 95 koní.
Zajímavá je situace v nižších otáčkách. Jestliže budu předpokládat o 10% menší krouťák při maximu výkonu (5000 ot.) a dále budu předpokládat, že při 3000 ot. mám 80% max. krouťáku, dostávám se na cca 90% krouťáku v 5000 ot./min, a na 60% těch otáček => 100 koní * 0,9 *0,6 = 54 koní. Tedy na plný knedlík při 3000 otáčkách má takový motor jen 54 koní, jen lehce přes polovinu maximálního výkonu.
Jestli budu předpokládat při 2000 ot./min. 60% krouťáku ve srovnání s krouťákek v 5000 ot./min., výpočet je 0,4*0,6*100 = 24 koníků. Takže při 2000 otáček z takového motoru nevyrazím na plný plyn víc než 24 koníků (to je takové to bublání na pětku kolem kilča).

b) turbodiesel, max. krouťák konstantní v rozsahu 2000-4000 ot./min., max. výkon při 4500 ot./min, opět 100 koníků
Opět jako výše budu postulovat, že při 4000 ot./min., kde končí max. krouťák, je výkon 95 koní. Z toho plyne (za předpokladu konstantního průběhu krouťáku), že při 2000 ot/min. je max. výkon takového motoru 47,5 koní (polovina ze 4000 ot./min., poloviční výkon). Tedy téměř přesně dvojnásobný výkon než při 2000 u předchozího modelového benzínového motoru. Při 3000 ot./min. má pak takový turbodiesel max. cca 71 koní (versus 54 koní při 3000 ot./min. u benzíňáku).

No a z výše uvedených modelů myslím lze dobře rozpoznat vliv průběhu kroutícího momentu na pružnost motoru.
Takže když chci jet na pohodu, moc neřadit a mít v širokém spektru otáček slušnou výkonovou rezervu, je vhodný ten turbodehet. Nicméně za cenu pomalejších reakcí motoru (než zabere turbo) a zase chybí razantní nárůst max. výkonu ve vysokých otáčkách.
Naopak, chci-li podřazovat a mít velmi čitelnou reakci motoru, je lepší benzín.

Snad jsem to trochu zjednodušeně vysvětlil. Hodnoty jsou účelově "vymyšlené" pro jednoduchý výpočet a celé jsem to zjednodušil a zdůraznil "princip". Prosím omluvte nepřesnosti.

Autor:  Relaxcz [ pát 18. pro 2009 14:19:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

Díky za rozjasnění problému. Pravda, chvíli mě trvalo, něž jsem si to srovnal, ale v závěru musím říct, že si pořád myslím, že krouťák je podstatnější než kW ve vztahu k jízdě na plný výkon- třeba při sprintu někde na tunerským srazu. Jinými slovy- nemá význam jet otáčkama přes max. krouťák- leda snad, pokud chcete rychleji vyjet nádrž.
Tímto si dávám za pravdu z úvodního dotazu.

Autor:  Honza K. [ pát 18. pro 2009 14:31:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

Relaxcz píše:
Díky za rozjasnění problému. Pravda, chvíli mě trvalo, něž jsem si to srovnal, ale v závěru musím říct, že si pořád myslím, že krouťák je podstatnější než kW ve vztahu k jízdě na plný výkon- třeba při sprintu někde na tunerským srazu. Jinými slovy- nemá význam jet otáčkama přes max. krouťák- leda snad, pokud chcete rychleji vyjet nádrž.
Tímto si dávám za pravdu z úvodního dotazu.

Bohužel není to pravda. Pro sprint je kromě udržení adheze důležitý poměr výkon/hmotnost a v druhém sledu to, jestli je převodovka odstupňovaná tak, že umožní motoru pohybovat se v otáčkách, kdy má maximální nebo téměř maximální výkon.
Dodatek 1: traktor má určitě větší krouťák než řada os. aut, ale na sprint bych si ho nevzal... ;)
Dodatek 2: závodní auta mají motory hnané do vysokých otáček proto, že jen takovým způsobem lze z "předepsaného" objemu motoru získat vysoký výkon. Krouťák ji limitovaný objemem motoru víc, než max. otáčky.

Autor:  Relaxcz [ pát 18. pro 2009 20:16:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

Ano- to jsou další faktory, které to zásadně ovlivňují. Já to vztahoval ke svému seriovému autu.
A ten sprint asi nebyl nejlepší příměr..

Autor:  Nejt [ stř 30. pro 2009 1:34:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: kilowaty vs. newtonmetry

Honzo,
moc pekne jsi to vysvetlil. Ja bych jeste jednou zduraznil to co jsi jiz napsal ;
Vykon motoru je soucin krouticiho momentu a otacek. Proto ruzne motory o stejnem maximalnim vykonu nemaji v nizsich otackach stejny vykon. A momentalni vykon na kolech je vzdy rozhodujici pro dosazeni urcite rychlosti (prekonavani valivych, aerodinamickych odporu a stoupani) nebo zrychleni.
Dnesni diesely jsou temner vsechny preplnovane a tim maji velice plochou krivku kr.momentu (preplnovane benzinaky maji podobnou charakteristiku).
Jizda je velmi prijemna, musi se malo radit a ta auta neznaji kopce. Nynejsi auta jiz nesmrdi a startuji okamzite. A dobry diesel ze jizdy neni o nic hlucnejsi jak ben.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/